Adat ooo Adat

[ Eca Dwinky Asha][ Thursday, November 13, 2014][ ]
Assalammualaikum.

beberapa hari yang lepas, BF hantar satu whatsapp yang mengejutkan tapi buat eca ketawa tak ingat dunia...sumpah, masa baca tu...rasa macam nak hempuk-hempuk encik cintahati.Masa tu, eca baru habis tengok ceta Tagalog TV3...urm, whatsapp tu bunyi macam ne :-

"Yang betul kah...? Bilang kwn... Adat bajau kawin, wang hantaran tu kira tiang umah?Hehehe...Tiang umah yayang ada berapa?"
bilang = kata = cakap


Daku apa lagi, suka sangatlah soalan beliau ne.Terus tanya, "tiang rumah mana?yg di Kudat, KB, KM atau Telipok?!...hahaha.Sesaja tau menambah sakit kepala encik cintahati.hikhik ^-^
Tapi yang sebenarnya, suku kaum bajau KB, takde pun adat-adat macam tu.Kira tiang rumah segala, dibuatnya rumah aku takde tiang, acaner nak bagi wang hantaran?!...kawen preeeee lah ne?kuikuikui.Eca pun ada tanya kat whatsapp group family..ada ke tidak adat-adat macam tu.Anak sedara cakap, tiada adat-adat macam tu.Kaum murut kot kata anak sedara, tapi bila tanya kawan, lagilah takde adat-adat macam tu...so, kira tiang tu adat sapaaaa?!.ke adat korang buat sendiri.Kalau camtu, bila daku ada anak sendiri, nak request kat encikcintahati, nanti kita kawen, nak buat rumah tiang seribu boleh?!.kekekekeke,mataduitan betul dak eca ne.


Bila cakap pasal adat ne, kadang-kadang rasa menyusahkan juga.Yela, ada antara adat tu sudah tidak releven pada zaman globalisasi ini.So, dari kita je nak ikut ke tidak kan?!..Kalau yang rasa masih berbaloi, tak salah nak ikut.Tapi kalau dah menyusahkan, tak yah lah!.Contohnya, adat sebelum kahwin, pengantin tak leh pijak tanah.Dibuatnya tandas rumah ko di luar, acaner?!..takkan tak mandi sampai majlis kahwin kan. *eh, ada lagi ke orang buat tandas kat luar rumah zaman camne?*

Ataupun, adat bagi kerbau tuk pengantin perempuan.Dibuatnya bakal pengantin lelaki jauh, camne nak bawak kerbau tu?!...aish, melalut betul da eca ne.Sebenarnya nak cakap, adat yang baik, kita buat.Yang tak baik, takyah buat.Bukan membelakangkan adat, tapi nak mudahkan majlis bina masjid kan?!...

Macam kawan seopis cakap, "Ikut adat, nak kawen kena ada duit.Tapi, menurut Islam, nak ada duit, kena kawen"...pendek kata, jangan sampai adat ke mana, majlisnya ke mana.pendapat korang pulak?!

Kebaikan Minum Air di awal pagi.

[ Eca Dwinky Asha][ Wednesday, November 05, 2014][ ]
Assalammualaikum.
*tak jawab dosa,hihihi~*

bangun pagi-pagi aje, cari air.Macam dah jadi kebiasaan pulak.Sebelum & Selepas tidur habislah air dalam botol air 500ml tu.Lepas beberapa minit, terus jadi tetamu tandas.Laju betul pelawasan...tu pasal kalau petang-petang jam 6-7 tu, tak kisah makan banyak, esok pagi konfirm buang!!!

Memang tak dinafikan minum air di awal pagi ne bagus sangat.Lebih-lebih lagi bila bangun terus minum air...maksudnya tak gi mandi dulu, tak di gosok gigi dulu.Senang Hati la pelawasan oke, tapi kurusnya ntah bila!.hahahaha..jom kita baca kebaikan minum air di awal pagi :


Bila pagi-pagi dah cari air, haruslah air dah sedia awal-awal kan?...selalunya air dalam bekas air besar tu..malas pulak nak p amik gelas lagi, nak tunggu air dalam gelas penuh...aish, dasar pemalas betol budak eca tu, *moga bakal-mak-mertua tak reject!..hahaha~*...Tapi sekarang jadi lebih mudah, bila encik Boyfriend yang macho & handsome tu tolong belikan botol air Tupperware yang comel sangat tu...minta yang lain, beli yang lain...takpe la sygku, asal ada botol air tu, sygmu ne bersyukur sudah.Stok air bebanyak dalam botol, masuk dalam fridge, bila nak minum tinggal buka fridge je.Setiap malam sebelum tidur kena pastikan air dalam botol semua telah diisikan air.hehe ^-^




meh meh nak cakap pasal promosi Eco Bottle Tupperware untuk bulan November ne :

Eco Bottle Flip Top 1.0L  - RM59 (Sabah/Sarawak)
Eco Bottle 750ml - RM49 (Sabah/Sarawak)
Eco Bottle 500ml - RM37.40

Setiap promosi tu, sebenarnya ada 2 botol yer...so, kiranya RM29.50 untuk setiap 1botol.Murah kan?lebih-lebih lagi botol berkualiti...takdela kalau jatuh terus pecah macam botol plastik yang lain.so, kalau korang berminat nak beli dengan harga kasih sayang, sila hubungi nombor berikut :

whatsapp/SMS = 0148594953
atau kalau nak terus jadi member, boleh terus hubungi = 0128370031 (Lan)
Jangan risau, korang akan dilayan & diberi penerangan dengan baik & jelas.
cuma, mohon jangan diurat mahupun rela diurat oleh pakcik tu!.hihihi.
so, tunggu apa lagi!..contact awal-awal untuk harga penuh kasih sayang >,<


Jeruk Epal AsamBoi

[ Eca Dwinky Asha][ Monday, October 20, 2014][ ]

Assalammualaikum.

Semalam penuh timeline fb eca dengan jeruk asamboi,,,gilerr tak terliur..meleleh aje tidak air liur tu!So, menggagahkan diri p beli bahan kat kedai berhampiran...senang je tau buatnya!!Budak sekolah pun boleh buat sendiri..

BAHAN-BAHAN :
1) Epal hijau (guna mangga lagi sedap, tapi eca tak makan mangga)
2) Asam Boi
3) Gula
4) Cili padi

CARA BUAT :
1) Cuci epal & potong dadu.
2) Letak dalam bekas sekali dengan asam boi
3) Gunting cili padi tu dan masukkan ke dalam bekas.
4) Tabur 1sudu gula dan gaulkan sebati.
5) Simpan semalaman dalam peti ais.

Dah simpan semalaman tu, bolehlah melantak jeruk epal tu.Bila eca upload gambar jeruk tu kat instagram (boleh follow ig eca : ecadwinkyasha), opismate plak suh bawa gi opis...tak sangka dapat sambutan.Tadi kat opis, kawan hulur duit suh beli epal & buat tuk esok....harap-harap rasa sesedap yang hari ne punyerrr,hehehe.

So, makcik...boleh kot masuk meminang anytime!....*larikkkkkkkkkkkkk*
Sila jeleskan diri sendiri tengok gambar kat bawah neyh ::