kita siapa tuk menilai?.


.assalammualaikum para blogger....wah entry disubuh hari,di pagi Ahad...
Oppss..PAGI AHAD?..macam tak caya je I bangun awal pagi ahad neyh.ngeee.>,<" tapi,silaLAH percaya.I serius ne.entry ini ditaip bermula pukul 5:25 AM mengikut jam di laptop I.

Bukan apa bangun awal..I kan beberapa hari ini kurang sihat.So,tidur awal.waktu tidur kena diJADUALkan semula.no more late than 01:00 AM!.Lagipun hari ini I berpuasa ganti.yerlah..tak lama lagi kan nak masuk BULAN RAMADHAN..so,better ganti awal-awal..kang banyak pula masalah problem mendatang!.
Lepas sahur tadi terus on lappy,nak study la sangat...tapi notes terabai..blog mood!.padahal dari semalam yer new post ne terbuka tak terisi!.takde idea la tue...haahaa.tetiba pagi ini setelah merajinkan diri berBLOGWALKING ke blog teman-teman,mendapat IDEA.jeng jeng jeng......

oke,fine...I tau permulaan yang agak panjang.SILA KETUK KEPALA I..eh eh eh,,,nak ke?.PLEASE jangan..I kan baru sembuh dari sakit kepala yang teramat!.tolonglah doakan kesihatan I oke.heehee.

kita sapa tuk menilai?...
ermm,tanya diri sendiri..kita ne sapa?..kita semua sama kan?..tak kiralah ko anak menteri..anak artis..anak OKK..anak cikgu..anak nelayan..femes blogger..femes student..top student..alim-ulama..kita tetap sama!.Darah still warna MERAH cuma berlainan jenis jerr..I darah...opps,dah lupa arh!..balik rumah nanti nak tengok file hospital balik lah!..ngeee..berbalik...kita tetap sama kan?..tetap hamba Allah S.W.T yang masih tercari-cari hala tujunya.Mungkin ada diantara kita telah puwn melalui jalan keredhaanNya.ada juga diantara kita yang masih belum mendapat hidayahNya.tak kurang juga yang masih berbelah bagi hatinya.dan tak kurang ramainya yang ingin kembali ke jalanNya.

kita tetap sama..kita tetap manusia.yang pernah melakukan kesilapan.yang pernah alpa dalam mencari redhaNya.yang pernah tersesat hingga tak nampak jalan lurus itu.yang pernah terjatuh rebah ke muka bumi.namun,itulah kita.manusia yang tak pernah ada sempurnanya.

Kita bukan Nabi yang diberikan wahyu olehNya tuk memimpin manusia ke jalanNya..namun,kita bisa memimpin sesama kita tuk menjadi lebih baik terus ke jalan keredhaanNya.
Kita juga bukan Para Sahabat yang dijanjikan Allah SWT tempat teristimewa disisinya.namun,kita bisa mendapat tempat itu dengan melalui segala percaturan hidup ini dengan mengikut sunnahNya.
Kita bukan para Malaikat yang sentiasa bersih hatiNya yang tak pernah melalukan kesilapan dan tak pernah berpaling dariNya.namun,kesilapan yang sering kita lakukan itu lah yang mengajar kita tuk tidak terus melakukan hal yang sama kelak..dan tanpa kesilapan,kita tak pernah akan tahu akan kebenarannya.

kadang-kala,hati kita berbisik melakukan kejahatan.namun kata-kata itu bukan lahir dari hati kita kerana kata-kata itu adalah kata-kata syaitan yang sentiasa cuba tuk membawa kita ke arah kehancuran.
kadang-kala,nafsu kita melebihi akal fikiran.namun itulah manusia.kita dikurniakan nafsu dan akal.dan kitalah yang harus menyeimbangkan kedua-duanya.

dan kita siapa tuk menilai sesama kita?.
tiada sesiapa.kita sama.Cuma bezanya,mungkin kamu tetap dijalanNya..dan I,mungkin pernah melakukan kesilapan.Namun,tanpa kesilapan di masa yang lalu..I tak mungkin  jadi begini.I bukan hamba Allah yang taat kepadaNya.I pernah..mungkin selalu..mungkin diluar sedar..melakukan kesilapan..namun,I tetap punya perasaan tuk kembali.I mungkin pernah melakukannya tapi I tak pernah mengajak sesiapa tuk melakukannya.kerana kesilapan lalu I telah mengajar I..kesilapan lalu I memberi impak besar kepada diri I..namun itulah yang menjadikan I hari ini.

tanpa masa lalu,kita takkan ada siapa diri kita hari ini.Di mata dunia,kamu mungkin sempurna.kamu mungkin yang terbaik.tapi disatu sudut,hanya kamu tahu siapa kamu.hanya kamu yang boleh menilai diri sendiri kerana apa yang terpahat dihati kamu,tak mungkin dapat dibaca oleh sesiapa.bukan I,bukan kekasihmu,bukan orang tuamu...tapi hanya kamu dan Allah SWT.

kawan online I pernah cakap..kita hidup di dunia ini,hanya Tuhan saja yang tahu kenapa.dan kita diberikan pelbagai cubaan,halangan,kasih sayang..semuanya Tuhan berikan ada ertinya.Bila kamu rasa terlalu dibebani cubaan,gembiralah kerana itu tandanya kamu disayangi.Bila kamu rasa terlalu banyak halangan dalam mendapatkan sesuatu,ketahuilah ianya untuk membuatkan kamu lebih bersyukur setelah mendapatkannya.Bila kamu rasa kasih sayang terlalu bernilai,hargailah ia dengan menyayangi antara satu sama lain.Hidup kita,kita buat apa,kita buat salah,kita dijalan yang benar..Ia antara kita dan Allah SWT.hanya dia yang mampu menilainya.Bukan kamu..bukan sesiapa.

I mungkin bukan muslimah sejati..I mungkin tidak bertudung labuh..dna kadang-kala diluar sedar,I mungkin berpakaian tidak elok dimata sesetengah orang.I mungkin pernah keluar dengan lelaki.I mungkin pergi berkaraoke.I mungkin keluar malam.I mungkin akan terus alpa.tapi I tahu dan I sedar,tanpa semua itu..I mungkin tidak akan bersyukur akan apa yang I perolehi hari ini.I punya teman-teman yang menangis dan tertawa bersama.I  mungkin tiada insan teristimewa yang sentiasa merindui dan menyayangi I.namun I tahu,jauh disudut hatinya,I selalu dalam ingatannya..I istimewa di hati parents I,adik-beradik I serta teman-teman lain..kasih sayang mereka terlalu melimpah ruah buat I sehingga I lupa kesunyian ini.

Bukan hati I menolak cinta..bukan hati I tak teringin.Namun,hati I belum bersedia.Setelah seorang demi seorang meninggalkan parut luka dihati,I menjadi serik meletakkan sesiapa di tempat istimewa itu.I tak punya sapa-sapa tapi I ada Allah SWT yang ada untuk menerima I kembali kepadaNYA.Syukur Alhamdulillah.

Jalan kita mungkin tak lurus,kita pernah terjatuh,pernah rebah,pernah terluka.dan Jalan kita tidak sama landasannya.kamu lah yang menentukan jalanmu sendiri.Bukan I...kerana kita punya landasan tersendiri :)

sekian entry di pagi Ahad...Selamat Hari Pekerja semua.hari ini cuti..esok pun cuti.I tak cuti.duk ruma study.Hari Selasa will sit for my last paper final examination.chaiyo!...

p/s : betul betul betul jadi dewasa rasanya selepas menulis entry ini.
p/ss : alhamdullilah beransur sihat.syukur Ya Allah.
p/sss : I miss my parents..my siblings & in-law...my niece..urmph!.cuti cepatlah tiba :)

kita siapa tuk menilai?.

{ 8 comments.. read them below or add one }

Mai Mai 01 May, 2011
maii pon tak percaya hari bgn awal :)
saba2..cuti da nak dekat tu..hehe
Fadzmie Fadzmie 01 May, 2011
Huih, matang betul oh entri ko ni kali.
Haha. Nice nice!

Btw, good luck exam! :D

Fadzmie's Latest Entry: KUMPULAN K-POP VERSI MALAYSIA
aminah aminoh aminah aminoh 01 May, 2011
iya kan~!! kita semua sama jak d dunia ni yg bezakan kita antara satu sama lain amalan kita .....cewah! berceramah lak aku ar...:P
mErpaTy PutiEh mErpaTy PutiEh 01 May, 2011
na mnyukung aq geng entry mu ne^^
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 01 May, 2011
@Maii Yusre haahaa.tak caya ek??..sila lah percay Mai..ngee..

thanks..cuti 5minggu lepas ne.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 01 May, 2011
@Fadzmie Mohamad hahahaha...semakin dewasa :)

ko pun tulis pasal k-pop malaysia jua?..adeii,geli geli geli.aku suda like tu page anti 24:7 d FB.haahaa
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 01 May, 2011
@aminah aminoh amalan sahaja yg membezakan kita :)

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*