Cucur Sayur Terjun


Assalammualaikum.

Petang-petang camne kalau makan pisang goreng dan minum air teh,terangkat betulkan?.Tapi takde pisang goreng pula....so,kita DIY cucur je lah yer...jom jom cuci mata dan telan air liur.

Cucur Sayur Terjun
#main hentam bagi nama camtu eh.hahaha

Bahan-bahan:
Tepung Gandum
Sayur Kubis. (highly recommended sayur jenis ini)
Udang Kering (udang basah pun boleh gak)
Bawang Besar
Bawang Putih/Bawang Merah
Cili Padi
Lada Sula
Telur
Garam+Ajinamoto (sedikit saja)
Air
Minyak masak

Cara Memasak:
1) Panaskan kuali,dah panas boleh masuk minyak dan panaskan minyak.
2) Sayur kubis dipotong nipis.
3) Bawang Besar dipotong dadu
4) Bawang putih/merah ditumbuk bersama udang kering dan cili padi.Kalau gunakan udang basah,sebaiknya udang tu dipotong nipis.
5) Campurkan bahan-bahan yang dipotong kedalam bekas sederhana besar.
6) Gaulkan bersama lada sula,garam dan ajinamoto. <--asal nama dia ajinamoto eh?!.
7) Pecahkan telur kedalam bekas dan gaul lagi.
8) Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan air dan gaulkan sehingga adunan sesuai (untuk dimasak!)
9) Setelah minyak masak,boleh mula menggoreng.

Tips sedikit;...
Kalau guna udang basah,taknak potong udang tu,rebus dulu sebentar.Then,guna air rebusan tu tuk dicampurkan kedalam adunan tadi.
Minyak kenalah dipanaskan dulu,baru mula menggoreng agar adunan cucur tidak melekat dalam kuali kita.
Memasukkan sedikit minyak kedalam adunan boleh buatkan adunan cucur tu jadi lebih gebu + ranggup.
Cucur ne sedap dimakan kalau ada sambal.

jap jap,teruskan menelan air liur korang dengan tengok gambar-gambar neyh:...

gaul sebati dulu yer.

masukkan tepung sedikit demi sedikit.

.
.
.
.
.
.

cucur/jemput-jemput/konto-konto(bahasa bugis sabah) tak sempat gambar dah ngapp dalam mulut.

{ 10 comments.. read them below or add one }

Cik Nur Cik Nur 21 February, 2012
Wahh..rajinnya buat cucur... :)

cicah lak dgn sos...sedapp.!
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 21 February, 2012
@Cik Nur,tetiba je ne rajin...hahahaha
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda 21 February, 2012
apsal name die ade "terjun" eh? cucur tue terjun msuk dlm kuali ye...hehe.. XD
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 21 February, 2012
@Nisa Greennnpanda,xla..sebab bahan2 dia randomly terjun dlm adunan.muahahahaha XD
kay_are kay_are 21 February, 2012
peliknye name cucur.. memang betul2 ade ke? sori memang fail bab masak2 ni.. (-_-")
Cik Azizah Cik Azizah 21 February, 2012
resepi main campak2 je ek..hehe
IntaNBerliaN IntaNBerliaN 22 February, 2012
akak mmg suka buat cucur sayur ni.. sbb alisha sk mkn..hehheh
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 24 February, 2012
@kay_are,hahaha..pelik sgt ke?.nama tu eca buat sendiri.hehehehe
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 24 February, 2012
@IntaNBerliaN,bagus2x suka makan sayur.heehee

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*