c comel dan keturunannya!?!

c comel dan keturunannya!?!

hey hey you you...

ingat lagi tak cik asha pena cakap pasal c comel?...
so,,sekarang cik asha nak cakap pasal sesuatu yang amat berguna untuk kita semua...dimana saja anda berada.....sila FOKUS kalau tak nak kena SEPAKAN cik asha.

c comel ini atau nama KOMERSIaLnya iaitu BABI,KHINZIR,PORK,PIG dan so on ^-^
I la tue......comel tak?..


sedar atau tak,,,bahan makanan kita even yang kita kira HALAl tue sebenarnya mengandungi c comel..bukan saja makanan oke...barang-barang kegunaan harian seperti berus gigi dan sebagainya juga ada kehadiran c comel...ooo,c comel sungguh cute tuk meracuni kita semua~,~
sekarang ne.dunia da tak tulis terang-terang even sudah terang lagi bersuluh kat bahagian INGREDIENT tue..content pork..content babi...da da,takkan nak tulis cam tue kan?.komform a orang tak nak beli..so,,muncullah satu kOd.iaitu KOD E dalam kandungan makanan kita....

apa itu kod E?...
E- bererti EC (European communities)
E-Kod nombor yang diberikan kepada bahan-bahan additif dalam makanan. Sebahagian ‘Kod E’ ini diharamkan di sesetengah negara. Di United Kingdom kod emulsifiers yang tidak disertai dengan huruf E juga diterima tetapi tidak dibenarkan di sesetengah negara lain.

kategori kod E...
‘Kod E’ Additif Makanan
100-180 Pewarna
200-252 Preservatif
260-297 Pengasid (Acidities)
300-385 Anti oksidan
400-429 Penebal (Thickeners)
430-499 Emulsifiers
620-640 Penggalak Rasa
950-967 Pemanis

status HALAL/HARAM/SYUBAHAT
Halal:
Status Halal hanya diberikan kepada bahan-bahan (ingredien) yang diperolehi 100% bahan mentah yang halal tanpa menggunakan alkohol (arak). Ia adalah bahan berasal dari bahan tumbuhan dan kimia.

Haram:
Bahan yang diperolehi daripada sumber binatang atau menggunakan sumber arak. Semua binatang yang tidak disembelih mengikut Islam juga haram meskipun ia binatang yang halal dimakan kerana nama Allah tidak disebut semasa penyembelihan. Kesemua produk hasilan (by product) yang tidak disembelih juga dianggap haram. By product daripada Khinzir juga haram.
Masybuh atau Syubahat (Ragu):
Status syubahat diberikan kepada Kod E sekiranya sumbernya tidak diketahui sama ada dari tumbuhan atau binatang serta kekurangan maklumat tentang penggunaan bahan asas yang bersumberkan arak. Ada setengah negara tidak mensyaratkan bahan proses pembantu yang dimasukkan bahan pengawet dsbnya.

...untuk dapatkan kod-kod E tue lebih lanjut...
bolehlah tengok kat sini dan sini

so,kalau da tau tue....
janganlah terus beli barang yang korang nampak..
sila-sila cek label terlebih dahulu k!...
akhir kata dari c comel::


 

byebye sume=,=
c comel nak pigi bermain ^-^

Post a Comment

6 Comments

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*