Tips Membeli Rumah Pertama

Tips Membeli Rumah Pertama

Assalammualaikum korang! Musim pandemik yang telah berlalu membuatkan ramai yang berfikir untuk memulakan pembelian rumah. Antara yang wujud dalam benak fikiran adalah :

1. Kos Pembayaran, walaupun ada yang kurang terjejas pendapatannya namun ramai yang berfikir untuk membayar kos pembelian rumah. 

2. Tempoh pembinaan, tidak kurang mengenai tempoh pembinaan sesebuah rumah lebih-lebih lagi rumah teres mahupun apartment. Adakah siap dalam tempoh yang ditetapkan atau akan 'delay' kerana PKP?


Sebenarnya, sebelum Eca membeli rumah pertama Eca, soalan tu antara yang Eca fikirkan. Ibarat lirik lagu Que Sera Sera, "The future not us to see". Kita tidak pernah akan tahu apa akan terjadi pada hari esok, berbaloikah atau tidak untuk melalukan pembelian rumah ketika musim pandemik. Tapi setelah beberapa perkara yang ditimbangtara, akhirnya Eca melalukan pembelian rumah pertama. Jom ikuti Tips Membeli Rumah Pertama ....



#1. Beli untuk diduduki atau pelaburan?

Waktu Eca membuat pembelian rumah pertama, Eca terfikir untuk menjadikan Rumah Pertama tersebut sebagai 'pelaburan', bukan untuk diduduki. Antara sebabnya ;

i. Rumah tersebut mempunyai persekitaran yang kondusif. Berdekatan dengan sekolah menengah, tidak jauh dari supermarket. Dua faktor ini menarik minat Eca terhadap rumah yang baru sahaja dalam pembinaan itu. Target tentulah 'para guru' yang berkhidmat berhampiran sekolah-sekolah disana.

ii. Eca berkhidmat di Semporna ketika itu. Agak jauh dari 'rumah pertama' dan Eca takdak pula minta ke daerah tersebut. So, confirmlah untuk disewakan.


#2. Sesuai Budget

Seperti yang heboh di media sosial, harga sebiji apartment di Sabah sudah menyamai harga sebuah rumah teres di Semenanjung. Eca sendiri akui, harga rumah di Sabah agak 'mahal' apatah lagi bagi Eca yang baru beberapa tahun bekerja dan mempunyai komitmen ansuran kereta yang agak tinggi. Bila mencari dan bertanya kepada ejen, Eca terus decide beli!. Sebabnya harga rumah tersebut sesuai dengan 'budget' Eca untuk ansuran rumah. 

Camna boleh kira samaada sesuai budget, korang boleh guna Kalkulator ini. (Klik Sini)


#3. Ejen Hartanah yang dipercayai

Bila membeli rumah, kita perlukan bantuan pakar. Maksudnya carilah mereka yang memang dibidang Hartanah. Bagi Eca yang berada diluar daerah (ketika proses membeli rumah), Eca survey melalui Facebook dan Google. Malah Eca bertanya kepada saudara-mara dan rakan-rakan yang terlebih dahulu membeli rumah di kawasan sekitar. 

Bila dah survey, tengok projek-projek yang lain tiada masalah besar, barulah Eca proceed dengan ejen-ejen syarikat hartanah tersebut. Adalah lebih baik kita survey terlebih dahulu dan jangan percaya janji manis ejen semata-mata. Ingat, ejen hanya mahu menjual rumah dan dapatkan komisen dari rumah hasil jualan mereka. So, kita kena selidiki sebaik-baiknya. 

Bila membeli rumah, ini antara perkara yang perlu kita titikberatkan. Bagi Eca, rumah pertama tentulah kita ingin beri yang terbaik, apatah lagi ianya merupakan hasil kita bekerja. So, sebelum membeli rumah, survey-lah terlebih dahulu! Paling penting, semak kewangan kita, adakah kita mampu membeli rumah mahupun tidak. 

Selain tiga tips yang Eca kongsikan diatas, antara yang perlu kita tahu sebagai pembeli adalah dokumen yang berkaitan dengan Pembelian Hartanah. Antaranya adalah :


1. Booking Fee. Selalunya booking fee adalah sebanyak 2% - 3% dariapada harga rumah, jangan risau ianya juga sebahagian daripada downpayment rumah anda. Namun semenjak Pandemik C-19, ramai pemaju hartanah tidak meletakkan sebarang booking fee tau!. Yerp, Eca beli rumah FREE BOOKING FEE. Tapi semuanya bergantung kepada pemaju .

Bayaran booking fee ni adalah sekali dengan pengisian Letter of Offer to Purchase, iaitu dokumen rasmi yang menyatakan hasrat anda untuk membeli rumah tersebut. Antara maklumat yang anda kena isi dalam Letter of Offer to Purchase (borang tawaran pembelian) adalah:
  • Maklumat pembeli dan penjual.
  • Jumlah yuran tempahan yang telah dibuat (2% – 3%) dan jumlah downpayment selebihnya.
  • Tempoh untuk bayar baki jumlah downpayment.
  • Tempoh nak tanda tangan Sales and Purchase Agreement (SPA), biasanya dalam 2-3 minggu selepas pinjaman rumah anda lulus.
  • Tempoh untuk bayar baki 90% harga rumah.

Seterusnya, korang dan pemaju kena tandatangan Sales and Purchase Agreement (Perjanjian Jual Beli), atau singkatannya SPA.Kebanyakan perkara dalam Letter of Offer to Purchase tadi akan dibawa ke SPA, melainkan anda nak buat apa-apa perubahan yang perlu dipersetujui oleh pemaju dan pembeli. SPA ini ditandatangan dalam 4 salinan kalau tak salah Eca. Pembeli akan dapat 1 salinan selepas semua lengkap ditandatangani.


Antara perkara-perkara lain yang perlu diteliti dalam SPA adalah:
  • Maklumat terperinci akan rumah yang nak dibeli termasuklah alamat, keluasan tanah ataupun unit, dan sebagainya.
  • Jenis hak milik sama ada pegangan bebas (freehold) atau pajakan (leasehold).
  • Maklumat terperinci tentang binaan rumah seperti bahan yang digunakan untuk pintu, tingkap, dan dinding.
  • Tempoh bila rumah dijangka siap.

Teliti elok-elok tauuuuu, bukan main tandatangan saja sebabnya SPA ini merupakan dokumen paling pentinggggggg. Semua terma dan syarat bagi pembelian dinyatakan dalam SPA. Ramai juga yang galakkan pembeli untuk melantik peguam sendiri, tapi jangan risau pemaju akan sediakan juga peguam mereka. 

so, dah tahu ne, bolehlah korang yang baru bekerja mahupun baru ingin membeli rumah untuk melakukan langkah pertama yerrrrrr. Jangan lupa buat kira-kira mengguanakan calculator ini. <
till next entry!


Post a Comment

0 Comments