guna PC ditempat awam?.anda mungkin jadi mangsa!

guna PC ditempat awam?.anda mungkin jadi mangsa!

.assalammualaikum.
u'll online guna apa ek?..lappy sendiri ke PC office ke ke online kat cybercafe?...kalau lappy sendiri tu oke lah?..susah senang korang tanggung sendiri kan.hak peribadi.tapi bagi yang guna PC 'kongsi'..ini ada sedikit info untuk anda.

bila anda menggunakan PC yang 'dikongsi' bersama-sama jutaan manusia lain,sila check di belakang PC terlebih dahulu..tengok ada tak benda neyh....
benda apa neyh?tau tak ia mungkin berbahaya?...

ini adalah alat yang disambungkan dihujung cable keyboard dan dihubungkan terus ke PC.Alat ini sebenarnya digunakan untuk menyimpan semua data yang ditaip oleh keyboard tersebut.Next,alat ini akan me'record'kan apa yang telah dibuat.


Untuk pengetahuan anda,benda ini kebanyakkannya digunakan di internet cafe,lapangan terbang,pameran dan hotel.Maka,sesiapa yang menggunakan tempat-tempat sedemikian adalah tidak digalakkan untuk mengakses 'online banking' ataupun site-site penting.

Bagaimana alat tersebut berfungsi?
Apabila anda mengakses(login) ke akaun bank anda,setelah selesai(logout) anda mungkin terus mematikan PC ataupun meniggalkan PC begitu sahaja.Walaupun PC telah dimatikan seperti biasa,'orang-yang-tidak-bertanggungjawab' boleh menggunakan alat tersebut dengan mudahnya akan membuka kembali akaun bank anda dengan membuka maklumat berkenaan akaun anda.Ini kerana alat(Black Device) tersebut telah merecord semua data-data anda.Apa yang boleh terjadi kepada akaun anda?.tak perlu I jelaskan,sebab rasanya semua orang boleh berfikir mengenai itu.

So,before u'll guna PC ditempat-tempat awam or even ur office,periksa terlebih dahulu.Takut nanti jadi mangsa.dan kalau boleh,janganlah mengakses site-site penting di tempat-tempat awam tersebut.

perkongsian ilmu ini dari aktikel disini.

oke.setakat ne sahaja I berkongsi dengan u'll.Ada masa I kongsi lagi k...

Post a Comment

2 Comments

  1. Aiyo, kenapa ko kasi pecah rahsia ku di sini ni Eca? Hahha. Ndabe. :p

    ReplyDelete
  2. @Fadzmie Mohamad ya ampun..ko ka buat gitu..bertobat-tobat la ko!.hahaha =))

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*