ne yang malas nak kahwin ne....[huhu]


^_ASSALAMMUALAIKUM_^

ingat nak kahwin senang ke?!.susah I cakap.....jangankan nak kahwin,nak sedia duit hantaran tu paling payah.Even sekarang ne nak buat LOAN bank punya la senang.Namun,tetap akan ada banyak perkara yang hendak dititiberatkan.
Antaranya nilai hantaran yang kini mengikut taraf pendidikan,contohnya penyataan dibawah ini:


Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000

*sumber FACEBOOK*
yang ini,status nilai untuk Semanjung Malaysia,tak tahu lah bagi Sabah/Sarawak.

Dah jadi macam satu trend pula kan,nilai hantaran perkahwinan mengikut status pelajaran.Ada yang cakap "macam jual anak pula"....tapi fikirkan kenapa parents bakal-isteri kamu minta macam tu.Pasti ada sebab disebaliknya,betul ke tidak?!...Perkahwinan suatu yang indah,apatah lagi bila direstui oleh ibubapa dan dimeriahkan kehadirannya oleh kaum keluarga.Tidak perlu majlis segah mana,kerana yang wajib itu nikahnya.

‎"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.." Bunyi macam senang? Ini ertinya:.."Aku tanggung dosa² si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dibuat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus dan aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."

*renung-renungkan dan selamat beramal* 
ne yang malas nak kahwin ne....[huhu]

3 comments.. read them below or add one

Jom Makan Jom Makan 15 September, 2011
Ni jawapan dier
http://speakersekolah.blogspot.com/2011/09/akhirnya-jawapan-untuk-hantaran-kawin.html
Zinedine Zaiddin Zinedine Zaiddin 22 December, 2011
sape suruh percaya. status tu main2 aje. hahaha!

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*