pertanyaan dan jawapan.

pertanyaan dan jawapan.



^_ASSALAMMUALAIKUM_^

kalau orang bertanya,kita hendaklah menjawab.Betul kan?!.....bila orang dah menjawab,kita hendaklah....?!


Kadang-kala,bila kita bertanya,tiada yang sudi beri jawapan.Susahkan dealing dengan orang macam tu.Buat sakit hati je.Kadang-kala,bila mereka bertanya,jawapan sebenar ada di depan mata.Tertanya-tanya juga,"asal nak bagi soalan bodoh macam tu!".

Ada pula,bertanya dan menjawab sendiri!.Ish ish ish,kalau dah tau jawapan,untuk apa bertanya lagi.Ada pula,belum semput jawapan diberi....pertanyaan ditutup!.Kadang-kala,bila nak bertanya,pertanyaan dilimitkan.Alahai,kalau macam tu sampai bila takkan ada jawapan pasti.

Kadang-kala,ada yang bertanya pada I,"sibuk ke?".Erm,cuma mampu jawab,"bz sangat-sangat,harap faham.".Tapi dari jawapan yang begitu jelas,masih tak faham.Aduii,macam mana hendak memahamkan mereka tentang kesibukan ini.

Kadang-kala,ada yang bertanya pada I,"kalau I suka dekat U,U suka dekat I juga ke?".Alahai,soal hati bukan soal main-main.Kata seorang teman,"soal hati ne susah tau,..senang nak sakit,susah nak baik".Lantas,I memilih untuk berdiam dan mengharapkan agar 'diam' itu memberi satu jawapan.

Jawapan bukan sekadar satu ungkapan ayat yang gratis,malah melalui bahasa tubuh.'Diam' juga mampu memberi jawapan,namun jika seseorang terus bertanya kerana tidak memahami erti 'diam' itu,ungkapkan kepadanya satu ucapan agar dia dapat bertemu jawapan.

pendek kata,"bertanya tentang hal yang patut,menjawab pada soalan yang rasional!".

Post a Comment

0 Comments