Waktu Imsak dan Berbuka Puasa bagi kawasan di Malaysia.

Waktu Imsak dan Berbuka Puasa bagi kawasan di Malaysia.

Assalammualaikum.


Memandangkan beberapa hari lagi kita bakal mengharungi bulan penuh keberkatan,maka haruslah persedian dibuat lebih rapi dan teliti...Hari pertama puasa kadang-kadang membuatkan badan lesuh kerana lupa nak bersahur pada malam sebelumnya.

Bagi korang yang sering tertinggal waktu imsak...mahupun tak tahu waktu berbuka,mari dapatkan JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA bagi kawasan masing-masing...kot-kot ada lah yang tak mendengar azan kan?...samalah macam kawasan perumahan eca,langsung tak dengar,kalau ada pun sipi-sipi je......Jadual ini boleh anda  print sendiri.takdelah nak risau-risau lagi.even waktu solat pun lengkap kat sini.

Cara-cara dapatkan waktu imsak dan berbuka puasa adalah ::

1) Masuk ke laman e-Solat.[Klik Pautan]
2) Pada main page laman berkenaan,akan ada peta Malaysia.Klik pada negeri anda.kalau korang orang Sabah,klik pada peta Sabah.Demikian juga kalau korang dari negeri-negeri lain mahupun wilayah persekutuan.Even anda yang berada diluar negara pun boleh tahu oke?!.



3) Selepas menekan pilihan masing-masing,anda boleh memilih untuk dapatkan waktu solat,waktu imsak mahupun waktu berbuka samaada untuk sehari,seminggu,sebulan mahupun setahun.Kemudian pilih lokasi anda mengikut zon.Lihat contoh dibawah ::

4) Tekan "Papar" dan anda akan mendapat jadual waktu imsak,berbuka puasa serta waktu solat.
5) Dengan menekan "Ctrl + P" secara serentak,andaboleh meneruskan niat untuk print jadual tersebut.cuma pastikan printer anda sudah bersambung dengan laptop yer :)


So,sekian je tutorial macam mana nak dapatkan waktu imsak dan berbuka puasa juga waktu solat mengikut kawasan masing-masing.Kot-kot ada yang tertinggal pengumuman di TV mahupun Radio...akhir kata dari eca ,"selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh kenikmatan dan kesyukuran".


eh lupa nak kongsi...dekat Sabah,especially dekat Kudat tempat eca dan blogger comel  tinggal ne,waktu imsak lebih awal demikian waktu berbuka.waktu imsak lebih kurang jam 4.25 am manakala waktu berbuka lebih kurang jam 6.30pm.Rasanya awal sejam dari anda yang berada disemananjung kan?!




Post a Comment

10 Comments

  1. hehehehe.. makin tak sabar nak terjah bulan puasa ni

    ReplyDelete
  2. wah..untunglah buka pose awal..hee

    ReplyDelete
  3. info yng sangat berguna.. nda sabar sudah mo puasa la.. (^_^)

    ReplyDelete
  4. Thanx Eca, tadi check check kat google analytics, a few visitor saya datang dari blog awak. Thanx again!...

    Awak keje apa..? graphic designer ke..? Macam menarik la idea servis mencantikkan blog orang lain tu dengan kos yang sangat murah, nak jadi kompetitor bleh..? hehehe..

    ReplyDelete
  5. waktu berbuka ada jadual kat masjid hari tu asben dni dah bawak balik. siap tampal di dinding dah hehe


    p/s: u r the lucky winner! check cepat entry dni yang ini (http://www.ardinihumaira.com/2012/07/senarai-nama-pemenang-ga-ole-ole-dari.html).. tahniah ^__^

    ReplyDelete
  6. ni yg buat tak sabar nk masuk bulan posa...tp eca untung la dpt buka posa awai hihihi

    ReplyDelete
  7. dah rasa bahang2 nak puasa kan...

    ReplyDelete
  8. syokla org tu bk pose awai.. hihi

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*