Tabik Spring dengan Pengetua

Tabik Spring dengan Pengetua

Assalammualaikum.

peringatan!...entry ini entry memuji Tuan Pengetua SM Lok Yuk Kudat.Betapa daku mengaguminya ketika ini.....entry ini BUKAN ditulis sekadar untuk mendapat markah tinggi dalam latihan mengajar daku.sekian.

1st time meet him,eca dah mengigil LUTUT weii.Memula dapat tahu pengetua baru dan pengetua ini berbangsa Cina...dalam hati eca cakap,"Hopefully dia akan layan kami (guru praktikal) dengan baik"...Agak nervous jumpa beliau...Syukurlah beliau dapat menerima kehadiran kami sebagai guru pelatih SM Lok Yuk Kudat...Bila dapat tahu pulak,belia ini merupakan bekas nazir sekolah,lagilah daku mengigil.....erk,memang kami akan dinilai sebaik mungkin lah jawabnya.hehehe.

Pengetua dari pagi hingga ke petang berada dikawasan sekolah oke?!...Maksud eca,di bilik pengetua dan di bilik guru..,tadi masa tengah layan blog & FB,beliau panggil eca...erk,muka daku time tu pucat gila wei lutut...."saya tahu cikgu,saya salah melayari laman social pisbuk + berblog disekolah,tapi cikgu,line tu laju,sayang kalau tak dimanfaatkan sebaiknya".hikhikhik

Sampai kat bilik dia,beliau tunjuk dua gambar,tanya pendapat eca ,
"Saya baru balik dari mesyuarat di PPD,tengok-tengok apa yang boleh kita buat untuk ceriakan sekolah.Kalau hias bilik mesyuarat macam begini,oke tak?!"....

Lepas tu buat lawatan rasmi bersama tuan pengetua pulak ke bilik mesyuarat.Beliau tanya macam-maca,daku pun angguk-angguk je lah.takkan nak geleng kepala kan,dalam tu sempat pulak daku cakap, "oke seja cikgu,kalau macam tu,saya buat proposal dan senaraikan barang yang ingin dibeli"....kang naya daku kena guna duit sendiri......elaun praktikal habis praktikal baru dapat weiiii.Buat masa ne,bergantung kepada elaun tajaan PAMA je lah...dan hasil kutipan cukai di blog!.haha.

Bukan sekadar kagum dengan dedikasi beliau terhadap tugas sampai sanggup berada dari pagi,siap ke PPD (pejabat pendidikan daerah) dan sempat ikuti perhimpunan sesi petang,aku lagi kagum dengan bahasa yang beliau gunakan.Penggunaan Bahasa Melayu baku yang senang difahami....ohye,pengetua sekolah eca ne berbangsa cina oke?!..so,eca sangatlah kagum bila dia berucap dalam bahasa melayu...no sound of chinesse slangggggg!...hehehehe.

Lagi bertambah daku kagum adalah teks ucapan beliau.....masa perhimpunan hari tu,pengetua sempat pula ucapkan,"..dalam Al-Quran juga ada menyebut IQRA (I.Q.R.A) yang bermaksud bacalah!.....Jadi saya berharap semua pelajar bukan setakat pelajar muslim sahaja,malah kesemua sekali memanfaatkannya.Bacalah buku atau apa juga bahan bacaan sekalipun terutama ketika menunggu sesiapa sahaja."...tahu muka eca masa tu,terpancar sungguh muka keterujaan daku!!!!.SERIUS macam nak bangun dan beri tepukan yang gemuruh kepada pengetua..eh?!.

eh eh,baru dua minggu praktikal,sudah macam ini ulasannya,belum 3 bulan.
SERIUS,Mr Yap...you're my idol for this moment!!!
nak tengok muka pengetua eca,terjah blog sekolah ini --> SINI.

lorr..takde gambar!.esok-esok je lah yer.entry pula terpanjang,maklumlah..sangat kagum dan teruja

Post a Comment

18 Comments

  1. pengetua skolah saye xbest..
    hikhik

    ReplyDelete
  2. tabik spring buat pengetua Eca....
    Eca, selamat bertugas.. :)

    ReplyDelete
  3. best la dapat pengetua camni..isu perkauman di tepikan..yang paling penting ckp melayu xde slangg cina.. terbaekllahh..

    ReplyDelete
  4. teringin nak tgk muka eca tengah terkezut tu..hihih

    ReplyDelete
  5. hebat la pengetua eca.. tapi biasa kalau pengetua chiness memang baik..caring dorang lebih sikit..

    ReplyDelete
  6. bestnya dapat pengetua macam tue..
    pengetua skola lama my dlu garang tp dia sangat sangat amik berat dgn skola kmi..
    Puan Rosminah Yamin.
    sampai skrg my masi ingt pengetua tue.. hehe
    pesan dia..

    jangan buang sampah merata-rata..
    tangan kamu tu nak syaitan bergayut kt sana ke?

    heheh

    ReplyDelete
  7. Pengetua yang sporting! Arol tak pernah dapat pengetua Cina. Melayu jekkk! Tapi teringat cikgu Cina ajar Addmath. Dia serba tahu pasal agama Islam. :)

    ReplyDelete
  8. wah.. baguslah pengetua eca ni.. cam sporting n mesra alam je.. hihi

    ReplyDelete
  9. pengetua terbaik dar ladang nieh :p

    ReplyDelete
  10. @Cik Nur muka kalah beruk...xyah la.hahaha

    ReplyDelete
  11. @MyMy wah..bagus juga pengetua tu...

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*