Amaran Laut Merah di Perairan Sabah (Kota Kinabalu)


Assalammualaikum.

Jabatan Perikanan Sabah memaklumkan kejadian Air Merah/Red Tied di perairan laut Pulau Gaya,Teluk Sepanggar,Persisiran Pantai Likas,Yayasan Sabah dan juga lokasi-lokasi yang berhampiran.



Kesemua jenis kerang (tiram,dalus,remis dan lain-lain) beserta ikan palagik (tamban,basung dan lain-lain) adalah tidak selamat dimakan buat sementara waktu.Namun demikian,makanan laut dari laut dalam  seperti udang,ketam dan sotong adalah selamat dimakan tetapi insang dan organ dalaman perlu dibuang dan dicuci bersih sebelum dimasak.

sumber : facebook.

:: eca cakap-cakap ::
muahahaha.orang KK nda boleh makan ikan.padan muka..nda boleh memancing buat sementara waktu di perairan KK,kalau memancing nda boleh juga dimakan.hikhik.Nasib lah eca balik Kudat dah,laut Kudat SELAMAT,boleh makan ikan hari-hari.Orang KK makan ikan dalam tin jak la arh!

nda = tidak (dalam bahasa sabah)

4 comments.. read them below or add one

Ain Zayy Ain Zayy 25 March, 2012
Orang KK makan ikan dalam tin ? ikan sardin lah jawabnya kan..hehe

btw, nice blog and follow sekali :)
Azhafizah MN Azhafizah MN 25 March, 2012
bahaya ni..ape ape pun berhati hati makan makanan laut..^^
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 26 March, 2012
@Ain Runnia hahaha.ya ya.makan sardin jak la :D
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 26 March, 2012
@Azhafizah[フィザ] makanan laut sedap..tu yg xthn nak makan.heehee

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*