"Doa Makan camne ek?"


Assalammualaikum.


kringggggggggg...kringgggggggggggggg.
berdiri dan berlari masuk bilik.melihat nama seorang teman sedang memanggil,buttan hijau ditekan.
ohye,HP kita nokia hitamputih je,takde iphone,takde android phone,sekian terima kasih.

"assalammualaikum.."
"hah hello,eca dimana ne?."
"rumah jak,napa".
"takde kelas ke?".
"esok petang sampai malam jak...napa call?".
"..erm,doa makan camne ek?"..si pemanggil dah gelak-gelak....
"woi!.doa makan pun tak hafal ke?".
"lupa lah...cepatlah doa makan camne?".
"allahummabarikhlanahfimmarazaktanahhwaqinnaazzabannar". <--abaikan translate ini.
"macam tu eh?...".si pemanggil dah gelak berhabis.
"yela.macam tu lah doa makan!"..

terus letak dan ketawa tak ingat dunia.
benda senang je bro!,,,takkan boleh lupa pula...=.="
lepas dah berhenti ketawa tu,eca SMS la si pemanggil,gelakkan dia tetiba tak ingat doa makan pula.

oke oke,bukan niat untuk menggelakkan dan mentertawakan,just reaksi luar sedar je..dia tu cikgu,tetiba doa makan tanya eca pula...Ini kes tiap kali nak makan,baca BISMILLAH je.tu yang doa makan yang mudah pun tak ingat!.

So,ingatlah wahai kawan-kawan,
jangan ingat nak baca Bismillah je,lengkapkan sekali doanya.
Sini,eca bagi korang doa makan.......#baca sebelum makan oke?!.

for best view,click here.

Ya Allah,Berilah kami keberkatan di dalam sesuatu yang telah Engkau rezekikan kepada kami dan peliharalah kami dari siksa Neraka.


doa makan sebelum makan,makan pun lebih berkat.
bersama-sama kita beramal dan mengingati sesama insan.
.amin.

{ 9 comments.. read them below or add one }

IntaNBerliaN IntaNBerliaN 07 March, 2012
nasib baik doa mkn akka tau..hihi.. doa yg paling awai hafal..hihii
QasehnyaRania QasehnyaRania 07 March, 2012
betul tu eca... :)

selamat pagi eca..
emarieys emarieys 07 March, 2012
bila tak diamalkan selalu..beginilah jadinya..akan lupa
Shiema Sufian Shiema Sufian 07 March, 2012
semoga doa makan ini menjadi amalan. kita selalu amik yg mudah dengan bace bismillh je.
.........cP~ .........cP~ 07 March, 2012
Salam.

Huhu. Sayangkan? Banyak doa belajar masa tadika dulu, tapi yang sudahnya doa apa je yang kita ingat. Kita jadikan doa sebagai hafalan bukan amalan.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 09 March, 2012
@IntaNBerliaN,hahaha.nasiblah..alisha tahu tak doa makan tue?.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 09 March, 2012
@Mama Ema..eca sokong akak.setuju sgt,bila x diamalkan,jaid lupa la.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 09 March, 2012
@shiema sufian,,,betul tu,suka sgt amik mudah,ingt bismillah tu cukuplah suda
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 09 March, 2012
@.........cP~,,wasalam.

seribu kali syg,belajar doa banyak2,tapi tidak diamalkan.

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*