Selamat Hari Guru,cikgu!


Assalammualaikum


16 Mei,merupakan hari yang dinanti.Simbolik kepada sambutan 'hari guru'.ye ye,memang teruja nak sambut hari guru saban tahun,even eca belum pun bergelar guru sebenar (bekas guru sandaran dan bakal guru praktikal je),tapi titlenya tetap 'guru'.

kali pertama melangkah kaki ke sekolah,teruja nak tahu,.."eh,cikgu ne macam mana orangnya" ,"cikgu ne garang tak".....macam-macam andaian bermain dibenak fikiran.Dari tadika sehingga ke sekolah menengah,eca ada 'guru feveret'.Mestilah 'guru kelas' eca tu jadi guru feveret.

sejak dari sekolah rendah sehingga sekolah menengah eca sering kali lepas dari kena 'denda'.bajet budak baik betul!!!!.hahaha.Bukan apa,sentiasa siapkan kerja yang diberikan oleh cikgu,memang la daku lepas.untung nasib sebab tu cikgu-cikgu sayang.Masa form 4,sentiasa wakil sekolah pergi pertandingan bahas,forum,drama ....,lepas balik dari pertandingan,mesti malas masuk kelas.Penyelesaiannya,lepak kat bilik guru,siap daku tolong cikgu periksa kerja murid.(tu pasal dari kecil teringin nak jadi cikgu).

Pengalaman jadi guru sandaran tidak terlatih selama 6 bulan (actually mengajarnya beberapa bulan,sebab time tu dah nak cuti dah pun) memang tidak ternilai pengorbannya.Hasilnya pun memberansangkan juga.hehehe.Pernah sekali hampir tampar murid,ye hampir tertampar.Usia baru 19tahun,ajar 19 budak berumur 7 tahun.Siapa nak tahan,tanpa apa-apa pengalaman mahupun 'kelas mengajar'.Namun,peristiwa itu mengajar daku lebih jadi dewasa.Biarpun terpaksa meninggalkan tingkatan 6,eca rela.......masa tu,belajar part-time sendiri,kerja full-time.

Biarpun dah lebih dari 3 tahun bergelar cikgu,tetap gak bekas murid panggil 'cikgu siti'.Terharu noks,ada yang ingat.Even bapa pun,kalau kerja kat kampung tempat eca mengajar pun,tetap orang kampung panggil,"bapa cikgu siti",hati mana yang tak bangga kan?!.Syukurlah,diberi peluang sambung belajar dan bakal bergelar 'cikgu praktikal' tidak lama lagi.(sebulan je lagi).hehehe.

kerjaya sebagai seorang guru memang menuntut pengorbanan yang tinggi.
tanpa guru,kita tidak akan mengenal tulis,baca,kira.
tanpa guru,kita tidak berada ditahap dimana kita berada.
tanpa guru,mungkin kita masih ternganga mencari erti hidup.
dan saya bangga saya bekas dan bakal cikguru.

"selamat hari guru"
buat guru-guru Tadika Lok Yuk Kudat,SRK Lok Yuk Tamalang,SRK Lok Yuk Bt 1 Kudat,SMK Abdul Rahim, SM Lok Yuk Kudat, SMK Kota Marudu, SK Gumandang Kudat.serta para lecturer di Universiti Tun Abdul Razak serta semua warga pendidik dimana saja kalian berada.

Khamis dan Jumaat ada briefing untuk praktikal.Pagi sabtu,exam jam 9.
~oke,tak dapat update lepas ne!!!.
Selamat Hari Guru,cikgu!

{ 20 comments.. read them below or add one }

zera eira zera eira 17 May, 2012
awak tu? selamat hari guru teacherrr! :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN 17 May, 2012
best tu... siap panggil bapa cikgu siti lg.. mesti seronok je rasa ayah eca kan.. hihii

btw, eca, biras akak tanya pasal blog akka sapae edit.. agaknya nanti nak suh eca edit kot... baik punya akak promote... muahahhahha
Riena Haiqal Riena Haiqal 17 May, 2012
selamat hari guru juga buat eca... :) selamat menempuhi waktu2 praktikal :)
mimie.. mimie.. 17 May, 2012
selamat hari guru...!! ^_^
kay_are kay_are 17 May, 2012
sebab aku selalu nakal, kadang2 wat prob so memang tak pernah lak terlintas nak jadi guru.. takut kne balik -_- ape pun selamat menjadi guru!!
Papa Mifz Papa Mifz 17 May, 2012
mmg byk jasa guru pado kito semuo kan...
azizah :) azizah :) 17 May, 2012
selamat haru guru teachers eca :)
fieda fieda 17 May, 2012
selamat hari guru buat cikgu eca...wah..bakal cikgu ni..

eh..nk pi usha2 beg pierre cardin sat..
fieda fieda 17 May, 2012
wah..dah ada exabytes la..tahniah..nanti dlm 2,3 minggu lagi sampai lah cek tu..aritu yg eca kata dia nk analitik 2 bulan lepas eca buat mcmna..?
ciksukaberangan ciksukaberangan 18 May, 2012
best tu jadi cikgu. teringin juga :') selamat hari guru ^^
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 20 May, 2012
@IntaNBerliaN bangga bapa jap.hahaha

er,dia xmcg lagi kak.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 20 May, 2012
@Riena Haiqal hope everything goes well :)
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 20 May, 2012
@kay_are hahaha,takut kena buli balik la tu.
ecadwinkyasha ecadwinkyasha 20 May, 2012
@ciksukaberangan insyaallah rezekinya ada dimana2x :D

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*