TEMPLATE BLOG INI MASIH DALAM PENAMBAHBAIKAN.

Panadol memudaratkan kesihatan.

Assalammualaikum.



sebelum ne,eca ada tulis entry mengenai Makanan Segera,tak elok untuk kesihatan tapi....... ,dah baca dan sambung bacaan lanjut tu tak?!...bahaya kan,so mari kita elakkan makanan segera dalam almari makanan kita.Kali ini,eca nak kongsi pula mengenai Panadol yang memudaratkan kesihatan kita.ye panadol kawan-kawan,tapi ne panadol  actifast/soluble yang korang boleh perolehi di mana-mana kedai.

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.
Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.


Alternative Treatment ( Tips )
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .
Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.
Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.
Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

sumber : facebook.

dah paham kan mengapa kita tidak digalakkan mengambil panadol ne.Bila rasa sakit kepala ataupun sengal-sengal badan,maka berehatlah.Sebabnya,kita kadang-kadang tak cukup tidur atau pergi bersenam agar peluh keluar (toksik-toksik) keluar dari badan kita.

eca sendiri amalkan meminum minuman isotonik ketika demam ataupun kurang rehat.Alhamdulillah,berkesan....untuk rendaman kaki di air suam tu,tak pernah pula cuba sendiri di rumah.Tapi kalau rendam air di kolam air panas Poring tu..pernah beberapa kali mencuba.Lepas rendam kaki,rasa macam ringan sikit.Bapa,mama dan adik-adik eca pun rendam kaki kat situ gak.memang BEST!

apek yang kelihatan agak selesa,walaupun eca rasa air tu PANAS sangat!.grrr ^.^


10 comments:

  1. Masa dip dulu pun room mate fiqa ajar cmpur 100+ dgn air mineral or RO water, mmg mujarab, Alhamdulillah..

    Lagipun fiqa mmg xamalkan mkn panadol kalau stkt skt kpla biasa je, sbb masa skolah dulu, cikgu biologi fiqa ckp buah pinggang kte pn blh rosak kalau amk pndol bnyk sgt.. (n_^)

    ReplyDelete
  2. salam


    saya pun x ajar makan panadol, kalau sakit kepala taruk minyak cap kapak dan tidur..ehehe

    ReplyDelete
  3. betul . panadol nie tak berapa digalakkan sebenarnya.

    ReplyDelete
  4. Betul tu..panadol memang memudaratkan kesihatan..semua ubat-ubatan pn sebenarnya memudaratkan kesihatan huhu

    ReplyDelete
  5. sebab tu parents zati tak bagi ambil panadol kalau jatuh sakit, dorang akan bawa pergi klinik terus, katanye tak elok.. baru sekarang zati faham :)

    ReplyDelete
  6. info yg sgt2 berguna....kalo sy dmam sy memg tak mkn panadol sbbnye mk panadol sebiji memg x mendatangkan kesan langsung. kalo nak betul betul berkesan kne mkn lbih dr dos yg dibenarkan....so, inisiatifnya sy hny mkn Uphamol 650 kalo demam....Agak2 Uphamol 650 tuh bgus utk kesihatan tak???

    ReplyDelete
  7. akak dah lama tahu..panadol tak elok....akak kalau pening atau datang bulan tidak pernah amalkan..orang dulu-dulu mana ada makan ubat...tapi umur dorang panjang.....

    ReplyDelete
  8. pernah tahu dengar tentang panadol sblm ni..tp da ingat2 lupa...thanx eca post psl ni ;)

    pssst: eca, jom join GA kiter ;)

    ReplyDelete
  9. hubby akak, kalu sakit or demam.. mmg dia xmkn ubat... panadol pun xmkn.. just minum air 100+.. hubby cakap, kalu ubat tu dapat baikkan kita, knapa ada org duk mkn ubat tp mkin sakit... siap ada seumur hidup lg mkn ubat..

    ReplyDelete
  10. kak fieda dok bantai mkn panadol ni masa sakit gigi..tp lepas dh baca pasal ni dulu kat fb tak berani dh nk telan panadol..

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*