Cerita di bumi New Zealand dari kacamata Ucu & Along.

Cerita di bumi New Zealand dari kacamata Ucu & Along.

Assalammualaikum.



Bukan mudah untuk menjejak kaki ke luar negara,apatah lagi terpaksa meninggalkan tugas sebagai pendidik di negara sendiri.Demikian yang dialami oleh Kak Nida serta suami dan anak-anak......betapa eca kagum dengan semangat mereka,berada beribu jauh dirantauan demi ilmu yang tidak ternilai harganya.


Mula menulis diblog Ucu&Along sejak memenangi domain melalui contest pada bulan November 2011.Kesinambungan kisah keluarga mereka di bumi Albany,NZ.ya,dari kacamata seorang pendidik,memang banyak perbezaan sistem diantara Malaysia serta New Zealand....pandangan eca,sistem persekolahan kita patut 'meniru' sistem persekolahan disana,baik dari segi penerapan dalam akademik yang seiring dengan tuntutan "mengajar murid untuk menghadapi dunia luar' sehinggalah sistem pentadbiran sekolah...yer,eca mula memahami kesemua ini walaupun baru masuk minggu ke-3 praktikal.

Mari baca kisah Kak Nida,dalam entry Perlukah Begitu?.Entry yang ringan namun banyak pengajaran.Kita di Malaysia (khususnya kepada sistem pentadbiran dan pengurusan sekolah) patut mengikut rentak mereka di bumi NZ....pengetua tidak perlu diiring ketika menyampaikan hadiah,pengetua tidak perlu bantuan guru-guru lain....dan guru-guru juga tidak menghadapi tekanan kerana beban kerja yang begitu banyak.Berbanding kita di Malaysia,macam sekolah eca ne,majlis kecil tapi jamuan VIP kena disediakan...Dahlah daku ne guru pelatih,sorang-sorang pula pikul tugas tu,tunjuk ajar semua adalah diharapkan.

Pelbagai lagi kisah yang dipaparkan dalam blog Ucu&Along yang menarik minat eca.....korang jom terjah sana beramai-ramai nak tak?!...klik sini --> Ucu&Along.
to kak Nida ;; thank for the entry for My Little Giveaway participation,really appreciate it and love it very much...and welcome back to Malaysia,selamat mencurahkan khidmat bakti kepada generasi akan datang...dan segala khidmat nasihat dari senior mohon dikongsi buat 'newbie' macam eca ne =)



ATTENTION : kepada kesemua pemenang My Little Giveaway,eca telah hantar kesemua hadiah (pin blogger,keychain/HP Strap,FM,Brooch),manakala untuk pemenang Tapak Iklan telah pun diletakkan di blog sis Maera,pemenang Inner telah juga dihantarkan hadiah kemenangan oleh sis Syu,pemenang domain telah bertapak didomain yang baru,cuma untuk pemenang vector...eca telah usulkan gambar anda kepada sis Azza (yang belum hantar gambar kepada eca,sila berbuat demikian oke?.dan,maaf atas kelewatan,sis Azza baru sahaja memulakan pengajian beliau di Uitm..so,agak sibuk sedikit)

 nak buat GA lagi,tapi bajet tiada sebab bajet lari nak renew domain & renew lesen memandu.
ada yang nak sponsor?!.hahaha :)

Post a Comment

8 Comments

  1. mmg selalu ke blog nida..paling best sbb kami sebaya..nanti nida dh nk balik dh ke Malaysia..semoga semuanya selamat seperti yg di rancang..

    ReplyDelete
  2. insyaallah satu hari nnt sistem persekolahan kt sini pon akan lebih baik sama macam kt nz tu.doakan je la.huhu

    ReplyDelete
  3. so kepada kementerian pelajaran harap baco enrty nih yer...:)

    ReplyDelete
  4. akak selalu singgah blog kak nida ni.. :-)

    suka tgk gambo2 dia, cantik ...

    ReplyDelete
  5. dgn harapan ada lah wakil rakyat yg baca entry ni.. hehe..

    ReplyDelete
  6. jom terjah dan baca.. :)

    ReplyDelete
  7. blog kak nida mmg besh..byk citernya dari negara seberang yg jauh..

    ReplyDelete
  8. pernah juga singgah kesana.. tp x berapa kerap... lalu² jer.. hihihihihi...

    nak jadi sponsor untuk yang biaser² bolehlah.. yg mahal² tak mampu juga.. nak renew lesen dgn roadtax jugak bln 8 ni.. klu x mau x beraya...

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*