My Roommate Is A Detective | Review Cdrama

My Roommate Is A Detective | Review Cdrama

Asslammualaikum dan Selamat PKP korang. 
Korang nak tahu, dari PKP tahun lalu bawa ke tahun ini...Eca dah habiskan banyak sangat drama China atau lebih dikenali sebagai Cdrama. Kali ini Eca nak review drama China yang Eca dah tonton. Jom mulakan!

My Roomate Is A Detective.
My Roomate is a Detective



Sinopsis
MRIAD merupakan sebuah cerita penyiasatan pada Era Republikan iaitu pertengahan tahun 20-an. Drama ini dibintangi oleh tiga pelakon utama iaitu Hu Yitian(Lu Yao) , Leon Zhang (Inspektor Qiao Chu Sheng) dan Shane Yan (Wartawan Bai You Ning). Cerita ini bermula dengan satu pembunuhan pada suatu malam. Inspektor Qiao menyiasat pembunuhan tersebut dan menjadikan Lu Yao sebagai suspek utama. Kenapa jadi suspek utama? Sebab sebelum berlaku pembunuhan tersebut, Lu Yao telah bergaduh dengan mangsa. So, masa sesi siasatan dijalankan, si Lu Yao ni pun defend diri dia kata dia tak buat. Dia nak buktikan diri sendiri dengan melawat ke tempat kejadian. Selepas tu, dapatlah tahu siapa pembunuh sebenar. Hasil siasatan Lu Yao ini telah membebaskan dia dari menjadi suspek, tapi dalam masa sama dia telah diberhentikan kerja. 

So, camna nak ada duit bila tak kerja?. Inspektor Qiao lah yang tolong dia. Minta Lu Yao jadi konsultan dalam semua kes jenayah yang berlaku di Concession Station. Lepastu pulak, wartawan Bai You Ning ni tertarik dengan Lu Yao sebab dia dianggap genius dalam menyelesaikan pelbagai kes pembunuhan. Dia pun gunalah tipu helah tuk jadi penyewa di dalam rumah si Lu Yao. Si Lu Yao ne sebenarnya bukan orang miskin, tapi dari keluarga berada. Cuma dia tak sefahaman sealiran dengan family dia. So, dia bawa diri ke tempat lain selepas tamat pengajian di Universiti Cambridge.

Start dari tu, banyak kes pembunuhan berlaku. Sebenarnya, kes ini terancang!..Hahh, yang tu korang kena tengok sendiri kenapa Eca cakap terancang. Inspektor Qiao ni sebenarnya ahli kumpulan mafia sebelum dia jadi polis. Ketua Mafia tu pulak bapak wartawam Bai You Ning. Dapat tak relationship dorang camna?...dannnnn family Lu Yao sebenarnya tak sealiran dengan geng mafia ni. Tapi Lu Yao dan Bai You Ning akhirnya akan kahwin, hahhh camna tu?. Masing-masing tak suka sama lain so......
Main Lead My Roomate is a Detective

Dalam cerita ni, korang akan sakit hati dengan geng orang putih. Sebab dorang sebenarnya nak ambil kawasan tu tuk dijadikan jajahan. Tapi kawasan tu dijaga oleh geng mafia. Hahhh lagik!.

Geram tak geram dengan plot dia, tapi BEST dan korang mesti tak bosan.Eca nak cerita pasal watak-watak tiga pelakon utama ni pulak.


Pelakon.
Hu Yitian Main Lead

Lu Yao.
Watak Lu Yao ini sebenarnya lain dari watak yang pernah dilakokan oleh Hu Yitian. Dalam MRIAD, watak Lu Yao ini agak immature tapi dia genius dalam selesaikan kes pembunuhan. Lu Yao ni tersepit juga di tengah-tengah, nak sokong Geng Mafia ke masuk geng bapak dia. Pastu, dia ni lulusan luar negara tapi taknak kerja dengan kerajaan. Tu yang "terpaksa" jadi konsultan polis. Ohya, dia ne tak berapa reti nak berlawan so dalam cerita ni kalau part bergaduh ke apa, memang dia pass dengan Inspektor Qiao.Satu lagi, Lu Yao ni suka bercakap (kira macam becoklah!) tapi bila part selesaikan kes dia memang fokus. 

Leon Zhang


Inspektor Qiao.
Sebelum jadi polis, Inspektor Qiao adalah pembantu Mafia Bai (Ketua Mafia merangkap kepada Bapak si Bai You Ning). So, sebenarnya Inspektor Qiao ni tidak disukai oleh beberapa golongan sebab asal usul dia dari geng mafia dan dorang cakap dia jadi Inspektor sebab pertolongan dari Mafia Bai. Sebenarnya, dari usaha dia juga. Bestnya sebab dia datang dari golongan mafia, beberapa kes dapat bantuan dari geng mafia. Ohya, dia ada kisah silam tapi dalam drama tu akan direveal sikit-sikit. Sebab dia polis dan asal dari mafia, Inspektor Qiao memang hebat berlawan. Dia yang banyak protect Lu Yao yang tak reti berlawan tuuuuu. 

Bai You Ning


Bai You Ning.
Watak Wartawan Bai ini sebenarnya annoying. Contoh perempuan nak ke lelaki tu, tapi tak dilayan tapi dia nak jugakkkkkk. hahaha! Tapi dia nekad, keluar dari rumah bapak dia dan pindah masuk ke rumah si Lu Yao. Sebab apa dia nak pindah, tentulah nak dapat first-hand-information dari Lu Yao dan Inspektor Qiao. Kan dia wartawannnnn. Sikit-sikit dia simpan perasaan kat si Lu Yao dan akhirnya dorang kahwin.


Butiran My Roomate Is A Detective
Original Network : iQIYI
Episod : 36 episode
Durasi : 45minit/episod
Genre : Penyiasatan, Misteri, China Republik Era


Drama MRIAD ni antara drama awal yang Eca tengok masa pkp tahun lepas. Selain sebab Heronya ialah Hu Yitian, Eca sebenarnya suka cerita penyiasatan misteri macam ni. Lebih-lebih lagi pada Era 20-an. Tertanya juga camna dorang nak menyiasat, nak bedah siasat, sebab zaman tu teknologi tak sehebat sekarang. Antara yang menarik dalam cerita ni bonding ketiga-tiga watak utama sangat kuat dan nampaklah dorang ne perlukan satu sama lain (kecuali watak Bai You Ning yang agak annoying tu!). Untuk OST Drama ni pulak, tak best langsung (nasib ada pilihan skip titles and credit kat iqiyi). Eca tak suka dengar OST Drama ni, tak kena dengan jiwa kot.
Hu Yitian Chinese Actor
psstt, ne pakwe Eca. Jangan bising-bising tau. tanak kontroversi!!


Taknaklah syok sendiri kata cerita ni best kan, so korang kena tonton sama. Boleh tengok kat IQIYI, VIKI atau download kat telegram ya. Dah tengok, jom komen kat bawah kita sembang lebih lah kan!.

so, till next entry!.Nak review drama apa pulak yer? Suggest please!



Post a Comment

4 Comments

  1. cerita version lama2..menarik :)

    ReplyDelete
  2. dulu masa sekolah semengah rajin layan cdrama ni lagi2 cerita yang dulu2 punya style tu hehe

    ReplyDelete
  3. Seronok layan drama ini sebab Lu Yao dengan Qiao punya interaksi.. hehehe

    ReplyDelete
  4. alahai..kenapa pelakon dia semua jambu2 muka..hahahaha...boleh la akak cuba tgok citer ni nanti..skrg tgh tgok Doctor JOHN

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen anda.
Eca akan balas & terjah anda secepat mungkin.
*-*